Els colons catalans a Guinea

Exposició Ikunde

Divendres vinent al nostre blog us oferirem una entrevista amb Gustau Nerín, l'antropòleg expert en Guinea Equatorial que obrirà el cicle d'activitats vinculades a l'exposició Ikunde.

Els països africans estan encara marcats pel fet colonial. La majoria dels països subsaharians van independitzar-se tot just fa mig segle i la influència de l'antiga metròpoli és encara present. Però la relació inversa, de l'antiga colònia envers la metròpoli, és sovint oblidada. Una part d'aquesta memòria és la dels colons, aquelles persones europees que van treballar i viure a l'Àfrica i que van contribuir a la dominació de les poblacions originàries. En el cas guineà, en els darrers 15 anys hi ha hagut un esforç per part d'alguns antics colons per reivindicar el seu passat, oferint una imatge idíl·lica d'un temps que potser ells recorden com a feliç, però que estava marcat per l'explotació i la negació de les cultures que habitaven aquells territoris.

Per tenir una visió més realista del règim colonial i de les desigualtats insalvables entre blancs i negres, Gustau Nerín ens oferirà, el pròxim 29 de setembre, una conferència que du per títol El somni tropical: Els colons catalans a Guinea. Aquest antropòleg i historiador coneix Guinea des de l'any 1990, quan hi va arribar per fer treball de camp, però també ha desenvolupat tasques docents i de cooperació. Fins i tot va obrir la primera llibreria que va haver-hi en aquest país centreafricà.

En l'entrevista que publicarem divendres vinent ens parlarà de quin paper ocupaven els colons dins de l'explotació del territori, i també d'on eren exclosos els natius. Refutarà la idea que el colonialisme espanyol –amb la participació catalana– era diferent i més bondadós, descobrint-nos que la Guinea Espanyola era el segon país subsaharià –després de Sud Àfrica– amb una major proporció de població blanca, i on existia una legislació explícitament segregadora.

També ens avançarà com continua el relat d'aquest país després de la seva independència, i com les estructures polítiques i econòmiques establertes per la metròpoli continuen presents sota el govern dels dictadors que van succeir el Generalísimo en terres guineanes.

Una entrevista per anunciar-vos un cicle al voltant d'una exposició que podeu veure a la seu del carrer Montcada fins al 5 de febrer de l'any vinent.