L'antropologia segons Tim Ingold

Divendres vinent, al nostre blog, us oferirem un resum de les reflexions que va compartir l'antropòleg britànic Tim Ingold durant la primera sessió del cicle De l'imaginat al Tangible.

El passat dimarts 6 de setembre, la sala d'actes del Museu de Cultures del Món va omplir-se per seguir una taula rodona que duia per títol Lletjors de la cultura: passats incòmodes al museu. Josep Fornés, director de l'Etnològic, i Alberto López Bargados, co-comissari de l'exposició Ikunde, aterraven la temàtica en el context local, parlant del museu –dels dos museus, encara dos projectes museístics diferenciats, tot i les darreres intervencions al carrer Montcada– i dels seus orígens colonials. Tots dos van al·ludir la memòria com un espai polític i en absolut neutre, on cada record i cada oblit estan carregats d'intenció i d'ideologia.

Per contra, el catedràtic de la universitat escocesa d'Aberdeen Tim Ingold va presentar una reflexió molt més teòrica, que parteix d'una definició pròpia i particular de l'Antropologia. Segons ell, l'antropologia és una cerca generosa, de final obert, basada en la comparació i amb esperit crític, al voltant de l'ésser humà, el seu coneixement i el món que habita. Divendres vinent, al blog del museu, us oferirem el desglossament d'aquesta definició, de la qual es poden extreure conclusions molt interessants referides a la missió i els objectius d'un museu que es vulgui definir com a antropològic.

A partir de les paraules d'Ingold, veurem per què els museus antropològics –etnològic en el nostre cas– no poden evitar ser museus socials i oberts, espais de conversa on s'ofereixen més preguntes que respostes i on es té cura no només del patrimoni, sinó també de la salut democràtica de la societat on s'insereixen.