Creació de la seu: Museu de Cultures del Món

Les col·leccions del Museu Etnològic i Museu de Cultures del Món de Barcelona estan formades per una selecció de les més de 30.000 peces dels fons d’Àfrica, d’Àsia, d’Amèrica i d’Oceania propietat del propi Museu Etnològic i Museu de Cultures del Món de Barcelona, i per la cessió en comodat a l’Ajuntament de Barcelona de 2.356 obres de la Col·lecció Folch per un període de vint anys.

MCM-Façana del primer edifici del Museo Etnológico y Colonial
Façana del primer edifici del Museo Etnológico y Colonial vers les dècades de 1950-1960.

El 1948 l’Ajuntament de Barcelona va crear el Museo Etnológico y Colonial, que es va inaugurar a l’any següent. Els fons, formats per 2.871 objectes, provenien majoritàriament d’altres museus de la ciutat, com ara la col·lecció d’Etnologia del Museu d’Arqueologia de Catalunya (amb els fons del Palau de les Missions de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 i la col•lecció Núñez de Prado), la secció d’Etnologia del Museu Martorell i els objectes procedents del pavelló de Filipines de l’Exposició Universal de 1888, entre altres. Una vegada inaugurat, la formació de les col•leccions es va nodrir, fonamentalment, amb peces de les campanyes i els viatges efectuats a càrrec de l’Ajuntament de Barcelona. El 1960 es va passar a denominar Museo Etnológico i, un temps després de la inauguració de l’actual seu a Montjuïc, Museu Etnològic.

MCM-Sala de Nova Guinea del Museo Etnológico y Colonial
Sala de Nova Guinea del Museo Etnológico y Colonial l'any 1971.

La Fundació Folch es creà l’any 1975 per a gestionar la col·lecció aplegada per Albert Folch durant els seus viatges a diferents indrets del món i completada per adquisicions a les principals galeries d’art internacionals. Formada per 2.356 objectes, és la col·lecció de peces de cultures no occidentals més extensa i important de Catalunya.

MCM-Visita de les sales de la Fundació Folch
Visita de les sales de la Fundació Folch l'any 2003

Així doncs, l’any 2012 es va decidir ampliar i ubicar a un nou espai els fons de les col·leccions no occidentals d’Àsia, d’Amèrica, d’Àfrica i d’Oceania formalitzant la creació d'una seu del Museu Etnològic al barri de la Ribera, el Museu de Cultures del Món, que té com a missió principal la preservació, presentació i difusió d’aquest patrimoni cultural.

MCM-Cartell del museu