Festes d'arreu: Festa Major de Sant Andreu del Palomar

Gegants vells de Sant Andreu de Palomar

Un any més s'acosta la diada de Sant Andreu. A diverses poblacions catalanes, als darrers dies de novembre, se celebra la Festa Major en honor al seu patró, Sant Andreu. Considerat el pare de l'església ortodoxa i primer apòstol de Jesús, va ser martiritzat en una creu en forma de x, coneguda des de les hores com la creu de Sant Andreu. Una d'aquestes poblacions, és l'antiga vila de Sant Andreu del Palomar, Districte de Sant Andreu, Barcelona.

Sant Andreu de Palomar

Colomar també es deia palomar en català antic. Probablement de la seva arrel etimològica -de les veus Palumbarii i Palomare- es correspon la localitat amb el determinatiu a partir d’uns colomars antics, i que identifica des de fa més de mil anys, junt amb el nom del patró de la parròquia, els límits de l’antic poble anomenat Sant Andreu del Palomar.

Això ho veiem representat a l’escut de l’actual barri: La creu d’aspes –també coneguda com a creu de Sant Andreu- amb un colom i una mà estesa –signe d’humanitat- a cada costat. Una torre a la part superior ens indica la seva naturalesa com a poble reial.

Escut de Sant Andreu de Palomar

Del temps de què més antigament tenim noticia sobre les ocupacions dels habitants d’aquest indret és del segle XIV. En la seva major part s’estenien els camps de conreu i també s’hi localitzava l’activitat manufacturera dels teixidors; així doncs, Sant Andreu del Palomar fou fins al segle XVIII un poble agrícola, que conreava principalment vinya i verdures i també el cànem –una fibra natural estable, duradora i de gran resistència, emprada tradicionalment en la fabricació, entre molts altres, de teixits, cordatges, sacs, catifes i espardenyes.

Com tots els municipis del pla barceloní, l’arribada de la revolució industrial del segle XIX transformà l’estructura de la població. Amb el temps, la instal·lació d’indústries com El Vapor del Fil (amb el temps la Fabra i Coats) o El Vapor del Rec (La Algodonera) determinaren el creixement de Sant Andreu. Al darrer quart del segle XX, Sant Andreu tingué un creixement urbanístic i poblacional insospitat que en els darrers temps ha guanyat una ordenació més oberta i humana, en correspondència amb un dels símbols del seu escut.

La festa major

El programa d'actes, del 25 de novembre al 8 de desembre, omplirà els carrers i places de la vila de vida, música, foc, gastronomia i somriures. Encara que actualment les festes duren dues setmanes, les diverses entitats del barri fan molts actes, el caira associatiu i el fet d'haver estat una antiga vila dóna a Sant Andreu una identitat pròpia molt marcada que s'expressa en el manteniment de moltes tradicions i, sobretot, en la festa major. Antigament les festes eren molt més curtes, duraven un parell de dies, el 30 de novembre i el dia 1 de desembre, on els actes més destacats eren els litúrgics. Amb el pas del segle, les diverses associacions i entitats que s'anaren creant projectaren nous actes independents però que es compaginaven amb els oficials. Ja entrats al segle XX, les festes s'allargaren i els actes es multiplicaren fins que després de la guerra civil s'unificaren amb un únic programa de festes.

Del 25 de novembre al 8 de desembre Sant Andreu és en festes i hi trobarem trabucaires, grallers i geganters -a la cercavila gegantera es podrà gaudir del ball dels gegants vells de Domènec Humbert (creador del drac que podeu visitar al Museu Etnològic de Barcelona, a Montjuïc)-. També hi haurà curses de cambrers i ball de rams, havaneres i correfoc. Tot un llarg seguit d’actes de festa major, i ben grossa!

La Festa Major de Sant Andreu és la darrera de les festes majors de la ciutat. Consulteu aquí el programa complet de la festa major de Sant Andreu de Palomar 2016.